Thailand

22 februari 2020 - Bangkok, Thailand

Sawadee kap!

Dat is hallo in het Thais. Maar, let op. Alleen voor mannen. Vrouwen zeggen namelijk kaa, op het eind. Dus wil je gedag zeggen als vrouw zijnde zeg je: sawadee kaa! Nu zijn mijn blogs sowieso hartstikke leerzaam maar het feit dat je nu alweer wat wijzer bent had je niet gedacht hè? Wat je dan zegt? Kap kun kaa! En de mannen kap kun kap uiteraard! (Bedankt).

Deze keer neem ik jullie mee door Bangkok, Chiang Mai en Pai. Dwars door Chinatown, in de nachttrein en achterop de scooter 762 bochten lang. Zijn jullie er klaar voor?!

Na de vlucht Sydney - Bangkok die ruim 9 uur duurt komen we aan in een totaal andere wereld. We pinnen, kopen een simkaartje en lopen naar een bus die je direct naar Khao San Road brengt. Ideaal, want dichtbij deze drukke straat slapen we namelijk. Zodra je de airport afloopt ruik je het meteen. Je bent in Azië! De wierook, de smog, de ontzettend grote zon, de drukte en de chaos heten je welkom. Een behoorlijk contrast met NZ, maar o zo'n mooi stuk van deze wereld.

De bus zet ons af en we lopen in 5 minuten naar ons hotel. Het hotel ligt een straat of 2 verder en is een oase van rust. Ideaal dus! We kleden ons om en zoeken op google snel een restaurantje. Het is namelijk al wat later, we hebben honger en zijn moe. We eten wat, drinken ons eerste Chang biertje en gaan moe en nu al voldaan naar bed!

Dag 2 Bangkok
De volgende dag gaat vroeg de wekker. We hebben namelijk de fietstoer van Ko van Kessel geboekt! Deze tour organisatie is lang geleden opgericht door de Nederlander Ko van Kessel. De toer neemt je mee, van de drukste straten van de stad tot de groene buitenwijken. Een geweldige kennismaking met deze grote stad dus! We checken in bij het kantoortje en wachten tot we mogen vertrekken. In een groep van ca. 15 mensen fietsen we met onze 3 gidsen mee. Ze zetten straatjes af zodat we kunnen oversteken, nemen ons mee naar tempels, markten, laten locale snacks proeven (kokos pannenkoeken en gefrituurde banaantjes) en verzorgen een complete lunch. Dit was dan ook meer dan geslaagd! We begonnen in Chinatown en reden door de allerkleinste en smalste straatjes waar je anders nooit zou komen. Héél tof! Hierna rijden we richting een vertakking van de grote Chao Phraya rivier, springen we met onze fietsen op een bootje en worden de buitenwijk van Bangkok ingebracht. Daar rijden we door rustige wijken, langs bananen plantages en merken op dat het leven nog een aantal versnellingen lager staat. Als we langzaam richting Bangkok fietsen wordt de chaos groter en merk je als te meer dat er in deze stad meer dan 8 miljoen mensen krioelen op brommers en motors!

Later die dag halen we alvast onze treinkaartjes op voor de nachttrein en komen we bij, in het grote, groene Lumpini park middenin Bangkok. 's Avonds gaan we naar een van de vele skybars die Bangkok telt! Bovenop het dak van de duurdere hotels in de stad vind je deze barren. Ze zijn luxer dan wat je normaal ziet in Bangkok en het uitzicht is fenomenaal. Omdat je dichtbij de evenaar zit is de zon gigantisch groot en gloeit dwars door de smog heen. We zijn getuige van een prachtige zonsondergang en drinken er veels te dure drankjes. Daarna springen we in de taxi en rijden we door iets meer het centrum uit naar een train market. Deze markt is meer voor de hippe Thai. Overal staan oude zeecontainers waarin winkels, barretjes en eetstalletjes zitten. Een ontzettend vette uitstraling. De markt is enorm groot en je vindt er eigenlijk alles. Alles, behalve westerse toeristen! Bizar, want dit is typisch zo'n plek die, als die midden in het centrum ligt, overspoeld zou worden. Verderop de markt staan ook allemaal oldtimers. VW busjes, oude sportauto's en motoren. We kijken onze ogen uit, eten wat uit de eetstalletjes en besluiten dan om de taxi terug te nemen. Na een lange maar hele gave dag vallen we als een blok in slaap!

Bangkok dag 3
De derde dag stond in het teken van tempel hoppen! Bangkok telt naast een enorm paleis ook vele tempels. We bezoeken de Wat Arun, het paleis en de grootste liggende Boeddha de wat Pho. Geweldige tempels die allemaal weer wat verschillen van elkaar. Het paleis was alleen gigantisch druk. Bij binnenkomst wordt je direct afgezet. De entree is achterlijk duur (alleen voor buitenlandse bezoekers uiteraard). Dit is trouwens op veel plekken zo. Blijft een beetje gek, maar goed. We betalen die entree dus en worden direct op het feit gewezen dat mijn korte broek toch niet kan en Nikki die haar schouders al bedekt heeft, toch een t shirt aan moet. En natuurlijk, die verkopen ze ook daar! Kosten je kloten. En zien er niet uit. Die afschuwelijke olifanten broeken waarvan je van te voren zegt, no way! Die gaan we niet aantrekken?! Alleen DIE verkopen ze! Nikki lag dubbel van het lachen. Zie de galerij voor het resultaat ;-).

Het paleis was een en al pracht en praal maar ontzettend druk. Evenals de wat Pho. Maar, dit zijn wel de highlights die je even gezien moet hebben. Wil je minder drukte en toch héél veel tempels zien? Ga dan naar de ancient city. Hier hebben ze als een soort Madurodam 2.0 alle belangrijke tempels uit het land gebouwd op schaal. 1:4 of 1:5 dus alsnog behoorlijk grote gebouwen. We huren een fiets en rijden door het park. Apart, maar toch wel geinig om gezien te hebben!

Nadat we een ons een beetje hebben opgefrist in het hotel is het tijd om naar Khao San Road te gaan! Eerst eten we nog een heerlijke curry en erna lopen we over deze bekende barstreet. Alles wordt hier aangeboden. Van pingpong shows, schorpioenen eten en krokodillen vlees. Kortom zo gek als je kunt bedenken dus. Ze hebben het. We doen een aantal barretjes aan en kijken onze ogen uit. Een leuke ervaring, maar toch ook wel prima om rond een uurtje of 12 in de avond af te sluiten.  We laten de overige feestgangers die uit emmers drinkend proberen dronken te worden achter ons, en duiken ons bedje in!

Bangkok dag 4
Was een mooie dag!! Haha. Ja dat zijn ze allemaal denken jullie natuurlijk. En dat is ook wel zo. We houden wel van rust hoor. En lekker bijkomen zo nu en dan. Maar hey, als je er dan toch bent... Dan ga je erop uit! Dingen zien, dingen meemaken. En dus staat de wekker weer op tijd, ontbijten we en gaan de deze keer te voet op stap. Richting Chinatown om precies te zijn. Met mondkapje! We stuitten op ontzettende gave markten. Vol verbazing kijken we naar de bizarre combinatie van stroomdraden boven de wegen en valt onze mond open van wat er allemaal aangeboden wordt. Vanuit de kleding en souvenirs komen we langzaam op de plek waar het eten wordt aangeboden. Je komt er echt ogen te kort. Wat een chaos! Wat een viezigheid. Overal vlees, overal vis. Ik loop op m'n teenslippers door veel te smalle straatjes. Vissen die 9 vd 10 nog leven worden af en toe met water natgemaakt. Gevolg is dat ze spartelen en als je net langs loopt je helemaal onder zit. De bakken zitten overvol. Ik loop en voel iets geks onder mn slipper. Ik kijk en zie dat ik zojuist bovenop een meerval sta... Gadverdamme! De meerval vindt zijn weg over de grond zwemmend, door de plassen smerig water over de markt in Chinatown, Bangkok. We roepen en vertellen dat de beste man zijn vis ontsnapt maar er lijken zich maar 2 mensen druk om te maken. Jep, Nikki en ik haha!

Vervolgens zien we ook het begin van de andere levende dieren. Kippen, ganzen en verder? Geen flauw idee. We hebben genoeg gezien en van dat gedeelte zijn we sowieso geen fan, dus we laten de markt voor wat het is en gaan terug naar het hotel. Echt direct om de hoek zit een massage salon en ik besluit een rug en nek massage te nemen.

De beste man en ik verdwijnen daar in een kamertje. Hij vouwt me dubbel en draait alle knopen die die kan vinden eruit. Het begin was trouwens hillarisch. Ik lig op mijn buik en hij buigt mijn onderbenen richting mijn bovenbenen. Waar gaat dit heen denken jullie nu hahah, het blijft Bangkok natuurlijk maar geen paniek. Ik heb en ik houd mijn kleren gewoon aan hoor ;-)!

Ook mijn armen gaan naar achter op mijn rug en deze grote Thai (ja ze bestaan) gaat met z'n volle gewicht op de dubbelgevouwen Schoonheijm zitten. Ik dacht heel effe dat ik in de maling werd genomen en stikte haast van het lachen. Ik kon het echt maar net inhouden. Ik dacht dat ik een massage had geboekt? Man man man, na behoorlijk op m'n tong gebeten te hebben om niet te lachen, kon de massage gewoon beginnen en was dit slechts een vreemd begin. Het was achteraf heerlijk en behoorlijk nodig!

Hierna gaan we vlakbij ons hotel op een terrasje zitten en maken ons klaar voor de volgende nacht. Niet in het hotel, maar in de trein! De nachttrein van Bangkok naar het 700 km noordelijker liggende Chiang Mai!

De nachttrein is een ervaring op zich. We gaan naar het station, eten noodles, kopen wat snacks en wachten tot we naar het perron gaan. Monniken hebben op veel plekken in het land bevoorrechte posities. Zo ook in de wachtruimte op het station. Ze hebben eigen zitplekken en worden nog gemasseerd ook. Ook hebben ze hun eigen normen en waarden. Want terwijl Nikki lekker zat te eten, liet de Monk de ene na de andere scheet op zijn bevoorrechte stoeltje vooraan de vertrekhal.... Eet smakelijk!

In de trein zaten Nikki en ik tegenover elkaar. Wanneer je klaar bent om naar bed te gaan, roep je een medewerker. Deze bouwt de plekken waar je zit om in een bed, en maakt de bedden, zowel boven als beneden, snel voor je op. Binnen 3 minuten ben je helemaal klaar om naar bed te gaan. Ik ga via de ladder naar boven en Nikki slaapt beneden. We trekken de gordijntjes dicht en worden pas wakker wanneer we in Chiang Mai zijn.

Dat geloofde je niet toch? Haha! We liggen uiteraard de halve nacht wakker en schudden de hele coupe door. Ik luister de hele nacht muziek en Nikki leest een boek. Moe maar héél voldaan komen we aan. We zijn weer een mooie ervaring rijker.

Chiang Mai is de tweede grootste stad van Thailand. Deze stad voelt echter niet groot, maar juist gemoedelijk. De sfeer die er hangt, de leuke restaurantjes die je overal ziet. Ja, dit is een leuk stadje! Nadat we inchecken in een tweepersoonskamer die kleiner is dan mijn slaapkamer thuis was (en da's klein), gaan we naar een ontbijtzaakje. We drinken heerlijke koffie en eten een goed ontbijt. Vervolgens gebruiken we de tijd vooral om eea te regelen voor ons verblijf hier. We willen graag een dag met olifanten doorbrengen, tempels bezoeken in Chiang Rai, met de scooter naar Pai en Chiang Mai zien. Na de middag in het hostel gezeten te hebben gaan we erop uit. Eerst reserveren we alvast een scooter en erna gaan we richting een van de vele avondmarkten van de stad.

Dag 6
We gebruiken Chiang Mai ook als gateway om weer andere dingen te kunnen zien. Een paar uurtjes met de bus hier vandaan liggen namelijk een paar toffe tempels in Chiang Rai. We zien hier 3 tempels en vervoeren onszelf tussen de tempels door met taxi service grab. Ideaal, want je sluit hiermee uit dat je opgelicht wordt. Je ziet de prijs voor je rit en gaat akkoord of niet. Je kan dit ook goed gebruiken om de gemiddelde ritprijs te checken voor je in onderhandeling gaat met bijvoorbeeld een tuktuk chauffeur. Kortom, ideaal!

Al moet ik wel zeggen dat we tot nu toe, de verkopers, taxi chauffeurs en de rest van de bevolking heel aardig vinden. De verkopers zijn bijvoorbeeld echt niet zo irritant als we van te voren dachten. Iets wat we in Indonesië 5 jaar geleden wel ondervonden. Die hardnekkige mensen bij elk kraampje daar word je op den duur gek van. De eerste dagen in Thailand hadden we ons daarop voorbereid, maar tot nu toe valt dit dus echt alles mee!

De namen van de tempels die we in Chiang Rai zien moet ik jullie even schuldig blijven. De eerste witte tempel, is wel heel speciaal. Het symboliseert een soort hemelpoort. Je gaat de brug over en links en rechts zie je overal handen uit de grond komen en doodshoofden afgebeeld. Freaky maar toch vet. Het is ook meer een kunstwerk, maar tegelijkertijd ook een heilige plek. Hierna zien we nog een wat kleinere blauwe tempel en een grote tempel bovenop een berg. Meer zal ik er niet over vertellen, want we gaan nog wel meer tempels zien. Er lijkt hier geen dag voorbij te gaan dat je geen tempel ziet namelijk. Heel leuk natuurlijk, maar ik wil ook niet in herhaling vallen.

Dus wat ik wil afspreken is dat we het kort houden over toekomstige tempelbezoeken, mits het echt helemaal de shit is, dan zal ik dat zeker vertellen. Akkoord? Mooi, hebben we dat besproken. Toch leuk dat jullie ook inspraak hebben in deze blog hè?

In de bus terug kijken we een serie op ons telefoon, lezen we wat, luisteren we muziek en krijgen we trek in Mexicaans eten! We zoeken een goed restaurant op internet en weten precies waar we naartoe moeten als we terug zijn. Grab taxi service, reviews van restaurantjes online. Serie kijken op je telefoon. Reizen anno 2020 is heel anders dan het vroeger was realiseren we ons. Zelf vinden we sommige voordelen wel echt heel fijn en die gebruiken we dan ook. Het lange onderhandelen met vervelende chauffeurs is verleden tijd, het gokken of een restaurantje goed is hoeft niet meer en het kopen van bus en vliegtickets is nog nooit zo makkelijk geweest. Of dit ten koste gaat van de charme van het reizen? Zeg het maar. Zelf vind ik van niet. Je komt nog vaak genoeg in lastige situaties terecht, verdwaald nog steeds wel eens, maar lang niet zo vaak dat het vervelend wordt. Het maakt je reis simpel gezegd minder moeizaam, waardoor je meer tijd hebt om te genieten. Je bent er nog steeds zelf bij en kan nog steeds buiten de gebaande paden gaan. Je maakt nog steeds héél veel bijzondere dingen mee en geniet er absoluut niet minder van dan voorheen.

Maar, Mexicaans dus! We eten hier heerlijk, buiten het feit dat ook hier weer koriander in zit. Ga je op reis naar Azië zorg dat je in elke taal van het land dat je bezoekt koriander kunt vertalen. Zo kun je tijdens je bestelling altijd duidelijk maken dat je het niet wil hebben. Iets wat wij vaak vergeten en dus om de koriander heen moeten eten!

Dag 7, 7 februari 2020
Van harte lieve lezers! Nikki en ik zijn maarliefst 9 jaar bij elkaar vandaag. Ja, 9 jaar. Bizar hè! En dat in een maatschappij waar mensen besluiten te trouwen, kinderen te krijgen en weer te scheiden, in nog niet eens de helft van de tijd waarin wij bij elkaar zijn. Zo, die zit! Zoals Richard Groenendijk ooit zei: de prik is een beetje van de cola?? Je hebt hem verdomme wel zelf ingeschonken!! En zo is het. We maken het goed samen, plakken elkaar soms ook achter het behang maar halen elkaar er ook weer achter vandaan. Op naar de volgende 9 jaar dus :)

Genoeg over ons, we gaan door naar de activiteit van de dag! Van de week, of misschien wel van de maand. We gaan namelijk een volledige dag doorbrengen op een olifanten sanctuary. Deze grote beesten hebben lange tijd in een circus moeten werken of dienden als toeristische attractie waarop gereden kon worden. Ze zijn gered uit deze verschrikkelijke omstandigheden en worden nu met liefde verzorgd door werknemers en vrijwilligers. We besluiten om hier een dagje onderdeel van uit te maken! Nadat we worden opgepikt en achterin de pick up truck zitten, rijden we naar het kamp. Eenmaal daar zien we al wat olifanten. Wat een imposante beesten zijn dit zeg. Na de briefing kleden we om in traditionele olifanten verzorgers kleding en vullen we onze tassen met bananen en suikerriet. We mogen gaan voeren!! Met onze groep (mannetje of 15) gaan we op de 5/6 olifanten af. Die ruiken het eten en de interactie die volgt is fantastisch. Met hun slurf pakken ze het eten, het is als het ware een grote vinger, en brengen het naar hun mond. Nikki knuffelt met de ene na de andere olifant en heeft een glimlach die onbeschrijfelijk is. De foto daarvan heb ik erop gezet, als je hem ziet weet je welke ik bedoel. Wat een fantastische ervaring. Nadat onze tassen voer leeg zijn en de olifanten vol zitten krijgen we een lesje olifanten feitjes. We worden overspoeld met info. Hoeveel tenen ze hebben, hoe zwaar ze zijn, hoe oud ze zijn, hoeveel ze drinken, hoeveel ze plassen. Je kan het zo gek niet bedenken.

Van al dat eten geven krijg je zelf ook trek! En dus is de volgende activiteit het zelf bereiden van je Thaise noodle soep. Tof hè? Je pakt een soort kleine zeef aan een lange, houten stok en gooit je noodles en groenten in je bakje. Vervolgens doop je het 15 seconde onder heet en op smaak gemaakt water. Je giet het in je kommetje en gaat vervolgens naar de tafel met alle kruiden. Je gooit erover heen wat je lekker lijkt, tikt het schaaltje koriander van tafel, en gaat genieten van een heerlijke noodle soep!

Hierna is het weer tijd voor de olifanten. We gaan een stuk met ze lopen en daarna nemen we een modderbad met deze immense dieren. Terwijl we wandelen lopen de beesten gewoon los. Eentje trekt zelfs de halve bananen plant van de buren uit de grond terwijl we naar de modderpoel lopen, haha! Eenmaal daar gaat het dan echt gebeuren. 2 olifanten gaan het modderbad in, gaan liggen, en wij mogen erbij om ze he-le-maal in te smeren. Geweldig. Iedereen zit helemaal onder. Dan besluit een van de olifanten, naar het toilet te moeten. Keutels zo groot als basketballen kletteren in de modder. Gad-ver-damme! De verzorger snelt zich naar het dier en vangt ze een voor een zorgvuldig op. Ik weet even niet wat ik zie, zit een een hele rare film, en focus me op het zo snel mogelijk uit het bad komen. Als ik over me schouder kijk, zie ik Nikki met haar fantastische glimlach en met haar rug naar het hele schouwspel lekker die andere olifant insmeren, alsof er niets aan de hand is. Geweldig.

Hierna lopen we verder, richting de rivier. Een voor een gaan wij samen met de olifanten de rivier in en iedereen krijgt langzaam weer dezelfde kleur als dat ie had toen ie aankwam op de sanctuary. We spetteren de olifanten met z'n alle schoon, aaien ze en Nikki knuffelt voor de laatste keer met de olifanten. Hierna lopen ze zelfstandig de rivier uit, bedanken we de beesten en nemen we afscheid. We gaan terug naar de sanctuary, en springen in het zwembad wat ze er hebben. Na een uurtje chillen in de zon worden we met de pickup truck weer terug gebracht. De volgende speciale ervaring is helaas ten einde gekomen. Maar wat voor een. Wederom eentje om niet te vergeten!

's Avonds gaan we weer opzoek naar de gezelligheid van Chiang Mai en we stuitten op een kleine lange markt. Het is 1 straatje met links en rechts kraampjes. De lekkerste gerechtjes vind je hier. Loempia's en samosa's ontpoppen zich tot onze favoriete kleine snacks. Op de hoek van de markt gaan we in een restaurantje zitten en sluiten we deze bijzondere dag af.

Dag 8, scooter naar Pai
De volgende dag staat de scooterrit naar Pai op het programma. Pai is weer een stuk kleiner dan Chiang Mai wat dus weer een leuk vervolg is op de trip door Noord Thailand. Je kan deze tocht met een bus doen of zelf, met een scooter. De tassen laten we in het hostel liggen zodat we naar met 1 kleine tas op pad gaan. Wij kiezen namelijk voor het laatste, en bij een aardige Australiër huren we een scooter voor een paar dagen. We krijgen tips over het omkopen/afbetalen van een eventuele boete en gaan er vandoor. Ons rijbewijs is namelijk alleen geldig voor auto's, niet voor motoren. Iets wat ze in Thailand graag wel willen zien.  Dus, op naar Pai! Hier wil ik jullie vertellen hoeveel kilometer de weg is, maar bij gebrek aan wifi moet je dat zelf effe opzoeken als het je interessant lijkt! De rit duurt in elk geval ca. 3 uur en vooral de tweede helft van de tocht telt ontzettend veel haarspeldbochten. 762! om precies te zijn. De ene bocht gaat nog stijler naar boven dan de ander. Wat een geweldige route is dit. We scheuren met onze scooter over het asfalt en genieten van het mooie uitzicht. Nadat we nog gestopt zijn bij een kleine waterval komen we aan in het kleine en super gezellige Pai.

Hier lunchen we en besluiten om erna richting de bamboe brug te gaan. Dit gedeelte behoort tot één van de attracties in de regio. Via de bamboe brug loop je namelijk door de mooiste rijstvelden van noord Thailand. Mits, je daar in het juiste seizoen naartoe gaat althans. Rijst wordt gepland, groeit, geoogst, verkocht en opgegeten. Helaas bevinden wij ons achterin de schakel op het moment van bezoeken.

Dit houdt in dat alle velden al geoogst zijn. Het is namelijk het droge seizoen. Er groeit op dit moment dus geen rijst. De velden zijn er wel maar alle rijst is dus al geoogst en ipv mooi knalgroen zijn ze net zo geel als de berm in Zuid-Frankrijk. Desalniettemin, blijft de omgeving echt prachtig. Er staan talloze buffels te grazen op de velden, waar weer vogels op zijn gaan zitten, en de zon zakt langzaam achter de bergen. We spotten een terras, waar niemand anders zit. Het is super rustig, en besluiten die kant op te lopen. Het bamboe gebouwtje heeft een bovenverdieping met vangnetjes gespannen waar je als een soort hangmat in kan liggen. Fantastisch. We bestellen wat drinken, maken foto's en genieten van de ondergaande zon. Rijst of geen rijst, deze plek is prachtig en wij zijn weer getuige van een prachtige sunset. Als we terugrijden komen we nog in een politie controle. Ze zoeken naar drugs. Nikki hoort een jongen voor ons zeggen tegen de agenten; sure! Go ahead. Search for drugs. I have seen your prisons on television, I'll wait with drugs till I'm back home!! De Thaise politie vindt het wel geinig en laat de jongen erdoor. Ook wij komen er zonder kleerscheuren vanaf en rijden naar ons hotel voor de komende twee nachten.

Na die boekenkast waar we in sliepen is de volgende accommodatie een verademing. We slapen in bamboe hutjes, super rustig en mooi groen gelegen. Geweldig. Ook de wc, en douches zien er heel schoon uit. Nadat we even bij de kamer hebben gezeten gaan we pai in om wat te eten te scoren. We lopen binnen 5 minuutjes via een bamboe brug die verruit zijn beste tijd gehad heeft het centrum in. De hoofdstraat is volledig omgetoverd tot een avondmarkt. Overal eten! We twijfelde nog naar welk restaurant we zouden gaan,en besluiten op de markt te doen wat je moet doen als je in Thailand bent, streetfood eten! Bij zo'n 6 a 7 kraampjes halen we te eten. Van een soort kokos poffertjes tot locale snacks. Van een pannenkoek met Nutella tot, uiteraard samosa's en loempia's. We vreten ons een ongeluk en gaan met een hele volle buik naar onze bamboehut. Pai is ontzettend leuk en dag 1 hier is meer dan geslaagd.

Dag 9
Bij ons hotel zit een heerlijk ontbijtje inbegrepen. Met een volle buik springen we dus weer op de scooter. Eerst rijden we naar een hot spring. Een natuurlijke warm water bron. We betalen (veel te veel) entree voor het nationale park en rijden door. In de ochtend is het nog best koud op die scooter, dus als we die hotspring inlopen in zwembroek en bikini worden we héél blij. Heerlijk warm water!! Plus uitzicht op rijstvelden. We blijven hier 1 a 2 uurtjes en rijden dan door. Nog een uurtje noordelijker heb je namelijk een traditioneel noodle restaurant met een geweldig uitzicht op het dal. We rijden daarvoor een paar behoorlijke stijle wegen omhoog en zijn blij als we er zijn! Geweldige plek en bijna geen westerse toeristen. We hebben de grootste moeite met bestellen. Dit moet namelijk in het Thais, waarbij je de bestelling op een papiertje moet schrijven. Zowel de bediening als de locals helpen voor geen meter. De locals zien dat we het niet snappen en piepen gewoon voor haha! Uiteindelijk lukt het en 15 minuten later zitten we aan een lekker schaaltje noodle soep met een prachtig uitzicht!! We eten en drinken wat en gaan vervolgens diezelfde weg weer terug richting Pai! Daar besluiten we nog even te gaan kijken bij de Pai canyon. Mooie kliffenn waarbij je soms over echt hele smalle paadjes loopt. Zonder hekjes. Met soms klamme handjes schuiven we over de paadjes. Spenderen er misschien een uurtje en gaan dan terug naar onze bamboehut! Daar zien we de maan die opkomt, als een gigantisch grote oranje bal. Geweldig! 's Avonds eten we de allerlekkerste burgers van Pai bij een half Nederlandse man in een leuk restaurantje. Hierna lopen we nog een rondje door Pai en belanden in een bar waar een bandje gezellige meezingers zit te spelen. De zanger is geen topper maar zijn enthousiasme maakt de sfeer. Iedereen zingt gezellig mee. Wat ook wel fijn is, is dat de band bleef ondanks dat wij binnenkwamen. We hebben namelijk al best vaak gehad dat we denken hey, gezellig! Live muziek. Moment dat we zitten en besteld hebben, gaat de band met pauze, vakantie of weet ik het wat. Ze stoppen in ieder geval. Dit keer niet, en da's ook wel eens fijn!

Vervolgens komen we terecht bij de volgende bar met livemuziek. Uiteraard gebeurt het hier wel weer, waar we hard om kunnen lachen. Gelukkig is de pauze niet zo lang en blijven we ook hier weer even hangen. Het is inmiddels 00:00, waarna we besluiten dat het nog niet genoeg is geweest. We belanden weer in een ander barretje en zingen nog wat héle foute hits mee. Morgen moet er weer gereden worden, alle 762 bochten en meer terug naar Chiang Mai. Het is dus mooi geweest. Pai was echt top!!

We rijden terug en eenmaal in Chiang Mai, vlakbij ons hostel, lijkt het alsof we een lekke band hebben. We stoppen gelijk, checken de scooter en hebben helaas gelijk. De achterband is zo plat als een dubbeltje. Kut. Maar, liever hier dan bovenop die berg in Pai! Lopend met de scooter gaan we zsm naar de verhuurder. We lopen flink door en toch duurt het een klein half uurtje. Het is bloedheet en we zweten als een gek. We moeten naar het vliegveld en hebben eigenlijk een beetje haast. Al met al moeten we ietsjes meer betalen ivm die band, maar zijn we snel weg. Rijden met een grab langs het hostel, pikken de tassen op en zijn optijd op Chiang Mai airport.

Van het drukke Bangkok naar het gemoedelijke Chiang Mai. Met olifanten in een modderbad, slapen in de nachttrein en een roadtrip met de scooter naar Pai. De mensen zijn hier aardig, dringen zich absoluut niet op en het eten is fantastisch. Een aantal hele goede redenen om terug te komen dus. Iets wat we zeker gaan doen. Want we gaan nog richting het zuiden, naar de eilanden! Hier zullen wij onze reis namelijk gaan afsluiten. Tot zover dus Thailand deel 1, en nu...

Op naar Mandalay, Myanmar!  We zijn héél benieuwd. Het land dat pas 8 jaar open is voor toerisme en waar de bevolking als aardigste van Azië bekend staat. We hebben er enorm veel zin in.
Op het moment van schrijven van deze blog, lig ik op het strand op alweer de laatste bestemming in Myanmar. En ik kan je 1 ding verklappen, het is allemaal waar. Dit land is ongekend. Maar daar zal ik jullie de volgende keer weer van alles over vertellen.

Bedankt weer alle reacties op de vorige blog, uit bekende en onbekendere hoek! Ontzettend tof en leuk om te lezen!!

Groetjes van ons, fijn weekend!!

1. Jan en jo:
    22 februari 2020
    Kap kun kaa, voor weer een schitterend reisverslag. Veel plezier verder!
  2. Ria en Jan:
    22 februari 2020
    Wat weer een mooi en boeiend reisverslag, we waren er gewoon bij!! Wat een avonturen en mooie herrineringen beleven jullie 👍 We kijken uit naar jullie volgend verslag, dikke 💋
  3. Ada en Ben:
    Goed verhaal en een mooie avonturen puur genieten groetjes Ada en Ben 😎
  4. Lisette:
    22 februari 2020
    Weer genoten van je verslag.xxx
  5. Iris:
    24 februari 2020
    Hahaha die olifantenbroek! Je kan t hebben hoor 🤣
  6. Tonny hans en mitchell geeve:
    5 maart 2020
    Hoi super leuk verhaal weer veel plezier verder op jullie reis veel plezier en veel liefs Hans tonny en mitchell xxxx
  7. Anneke en Toon:
    17 maart 2020
    Was weer een schitterend verhaal heel avontuurlijk genieten maar.