De eerste dagen

14 januari 2020

Here we go! Op naar onze eerste stop op deze reis, Dubai! Stad die haar rijkdom niet aan olie maar vooral goud te danken heeft. Waar alles het grootste, duurste en gekste van de wereld is. Waar veel mannen en vrouwen nog in traditionele kleding lopen, de stad met de ene grote mall na de andere en de stad waarin ik zelf nog nooit zoveel dure auto's bij elkaar heb gezien.

Maar, voordat we de woestijn in duiken, trapten we af met het afscheid van onze ouders en mijn broer Frank. Blijft toch effe kut. Je gaat elkaar lang niet zien en communicatie via een smartphone is altijd anders dan wanneer je elkaar echt ziet. Na een hoop knuffels hebben we de tassen afgegooid, zijn de douane doorgegaan, wat te eten en drinken gehaald en zijn ons eerste vliegtuig ingestapt.

Bij het instappen begon het al. We zaten net, netjes de rugzakken in de bagage bakken boven ons weggelegd tot zich de volgende situatie voordeed.
Een Indische man, compleet met kleurige tulband, witte baard, stip op zijn hoofd en eenzelfde typ als vrouw aan zijn zijde (zonder de baard) komt binnen met zijn trolley. Een veel te grote trolley. Zo'n trolley wat eigenlijk geen trolley meer is, net als die grote Minicooper weet je wel? Veel te grote auto om een mini te kunnen noemen. Ziet er niet uit. Maar goed. Deze meneer zag zijn kans schoon, net naast onze tassen in dezelfde bak en begint met grof geweld zijn Mini Cooper trolley op onze tassen in te beuken. Heel effe keken Nikki en ik elkaar aan en dachten, dit is niet echt. Na 4 a 5 keer beuken stonden we op en riepen naar de Indiër dat hij daar beter mee kon stoppen. Hij laat die trolley half uitsteken en besluit de boel de boel te laten en lekker op z'n plekkie te gaan zitten. Achter ons beginnen Chinezen zich er ook mee te bemoeien. He thinks he owns the plane! Hoor ik er eentje zeggen. Nog niet wetende of er spullen naar de klote waren in onze tassen, betrapten we onszelf toch op een grote glimlach. We gaan beginnen!

Dag 1
Op de eerste dag hebben we nadat we ingecheckt waren eerst een uurtje bijgeslapen. Het was bewolkt in Dubai en dus vertrokken we zonder zonnebril naar de Burj Khalifa, het meer dan 800 meter hoge gebouw. Inderdaad, het hoogste gebouw vd wereld! Je zal het niet geloven maar in de woestijn schijnt de zon en zo ook op onze eerste dag. Het trok helemaal open. Van bewolking geen spoor meer. Stekeblind omdat we onze brillen thuis gelaten hadden. Luxe problemen natuurlijk, want je zal maar met 27 graden rondlopen begin januari! Rondom het gebied van de Burj khalifa is alles "nep" en zeer recentelijk gebouwd. Het water wat er ligt, de malls. De authentiek ogende souk. Alles is nep. Maar toch sfeervol. En dat ondanks dat alles nieuw is. Doen ze goed! De Burj khalifa was erg imposant maar daarnaast hebben we ook veel andere toffe dingen gezien. Een gigantisch aquarium in een winkelcentrum, ontzettend veel dure, mooie auto's, veel traditionele kleding en bizar veel dure winkels bij elkaar. Ze hebben er zelfs een vedingmachine op wielen die zelfstandig rondrijdt en praat als je in de buurt bent! Dubai is overigens ook heel netjes. Overal zitten mannetjes die de boel schoonhouden en beveiligen. Op straat zie je bijna geen afval en de metro stations zijn schoner dan schoon. Wij vroegen ons af wat de verhouding zou zijn tussen import en oorspronkelijke bewoners. Er werken ontzettend veel Pakistanen en Indiërs bijvoorbeeld. Ook zie je veel zakenmensen die niet uit de Emiraten komen.

Dag 2
De tweede dag zijn we met de metro naar het zuiden van de stad gereisd. Naar the walk om precies te zijn. In Australië noemde Nikki mij wel koning van de u-turn. Wat dit inhoudt? Verkeerd rijden om vervolgens met een u-turn de juiste kant op te gaan. Deze traditie bedacht ik voort te zetten door de verkeerde metro te pakken. Hoppa! Dag 2 en we zijn op dezelfde toer als 5 jaar geleden. Gauw eruit en de goede kant op dus. Dat belooft wat de rest van de reis.

The walk was erg tof. Dit moet je zien als een strand met kronkelende boulevard waar heel te doen is aan het strand. Een gym, reuzenrad, talloze cafés, opblaas speeltuin op het water. Luxe strandclubs. Jetski, parachute springen (is zelfs een klein vliegveldje voor aangelegd). Oja en kameel rijden, knettergek zijn ze hier. Zo kan ik nog wel even doorgaan.

Hierna zijn we naar de Marina gelopen. De is de grootste door de mens aangelegde jachthaven. Toen door naar een van de twee palmboomeilanden. Via een Monorail zijn we naar het Atlantis hotel gereden. Daar hebben we wat rondgelopen en de zonsondergang gezien vanuit zitzakken tegenover dit hotel.

Dag 3
Op naar Abu Dhabi. Volgende grote stad in de Arabische Emiraten. De stad waar we meer zouden leren over het islamitische geloof. Maar voor dat we tot deze conclusie kwamen, kwamen we tot een ander. Kom alleen naar Abu Dhabi voor de Sheikh Zayed moskee. Verder is er niet veel te beleven. De stranden zijn overigens wel gaaf en de boulevard is mooi en vooral groot. Onze stappenteller is daar behoorlijk over z'n gier gegaan. Maar die stranden heb je in Dubai ook. Hou het dus bij Dubai maar zorg wel dat je die moskee gaat bezoeken. Dit kan prima met een dagtour.
Eerst moet je voor zonsopkomst tegenover de moskee ad andere kant vd weg een plekje zoeken. Nikki had deze plek gevonden en het was echt prachtig! Er ligt daar een monument met grote dunne laag water in een rechte lijn een meter of 200 van de moskee vandaan. Het gebouw spiegelde volledig in deze plas water. Geweldig!! Na veel wachten en een ronde om de moskee gelopen te hebben mochten we erin. Ik in een lange broek. Nikki met een gewaad die ze daar kreeg. De moskee is spierwit en versiert met kleurige bloemen. In het marmer verwerkt of erop. De koepels bovenop bevatten toppen van 24 karaat goud en binnen hangen de grootste kroonluchters ter wereld. Een plaatje! De gratis tour die we deden nadat we zelf hadden rondgelopen was het hoogtepunt. Een gesluierde dame leidde ons rond en vertelde erg veel over het gebouw, de grondlegger Sheikh Zayed en over de Emiraten. Zo waren dit voorheen 7 verschillende landen die Zayed tot 1 samen gebracht heeft. In de moskee is niets zomaar gemaakt. De pilaren moeten de dadel palmbomen voorstellen en de kroonluchter is dezelfde boom maar hangend ondersteboven. Binnen in de moskee (ja zeker, wij mochten zelfs de hoofd gebedsruimte in, uiteraard op blote voeten), ligt het grootste tapijt van de wereld. Naast de moskee ligt de Sheikh zelf. Het was zijn droom om de moskee te realiseren en vlak voor dat het af was is hij overleden. Zodoende hebben ze hem naast zijn droom zijn laatste rustplaats gegeven. Zijn zoons hebben het stokje overgenomen. Doel van de moskee is iedereen en alles samen te brengen op 1 en dezelfde plek. Ongeacht je afkomst, geloof of huidskleur. Het feit dat wij tot in de meest intieme ruimtes van de moskee mochten komen geeft aan dat dit aardig gelukt is. Alles is hier overigens gratis. Zowel de toegang als de toer. Al met al een heel speciale plek vonden wij.

Na deze toffe ochtend zijn we richting het strand vertrokken. Weerbericht gaf aan dat het zou gaan regenen. Toch hebben we nog 2 uurtjes op t strand doorgebracht en zijn we toen het begon te druppelen verder over de boulevard gelopen.

Dag 4
Op naar NEW ZEALAND! Gisteravond nog even een filmpie gekeken en de laatste voorbereidingen voor NZ gedaan. Denk daarbij aan het plannen van de eerste paar dagen en het doornemen van de 25 bekendste bier merken en brouwers van het land. Niet geheel onbelangrijk.
Vroeg eruit, taxi gepakt en ontbeten op Abu Dhabi airport. Momenteel zitten we al meer dan 6 uur in het vliegtuig. Hebben we films gekeken, geslapen, Haagse hopjes op en zijn we in afwachting van wat we in en boven Australië zullen zien en aantreffen. We gaan het meemaken.

Dag 5
Sydney lag onder een grijze deken. Combinatie van bewolking en rook van de bosbranden. Je kon de brandgeur ruiken in het vliegveld. Best bizar... Al vertelde een Aussie ons, dat het wel meeviel zolang je niet in het bos woont. Het is natuurlijk goede televisie. Dat is ook niet zo gek als je halve land in brand staat natuurlijk.. maar goed. Korte tussenstop gemaakt en vervolgens naar Christchurch gestuiterd (letterlijk) vanwege harde wind! Na een tussenstop en veel vlieguren zijn we dan eindelijk op de plaats van bestemming! Christchurch, New Zealand! Hierover lees je de volgende keer meer!

1. Anneke en Toon:
    15 januari 2020
    Hoi Tim en Nikki
    Wat een schitterende update van jullie pas begonnen avontuur.
    We hebben ervan genoten mooie foto's die je ons stuurde
    mooi land he geniet maar lekker verder. groetjes van Anneke en Toon.
  2. Jan en jo:
    15 januari 2020
    Gelukkig ben je niet kort van stof en kunnen we weer volop meegenieten van jullie reis. Veel plezier verder!
  3. Ada & Ben:
    16 januari 2020
    Geweldig avontuur, nu al, en al veel gezien ! Wij genieten ook van jullie reis!
    Heel veel plezier!
  4. Helen:
    22 januari 2020
    Hahahaha...zo herkenbaar...Indiërs die met een koffer formaat inbouw keuken bij hoog en laag blijven beweren dat het toch echt hand luggage is. Sommige dingen veranderen nooit. Happy travels! X
  5. Ria en Jan:
    29 januari 2020
    Zo leuk om jullie verhalen en avonturen te lezen. Vooral ook de prachtige foto’s te zien en vooral dat jullie zo genieten! Groetjes van Jan en Ria, en we kijken uit naar het volgende verslag 😘😘